¸.•❀ •.همدلی "مشاور مدرسه " .• ❀•.¸

¸.•❀ •.همدلی "مشاور مدرسه " .• ❀•.¸
✿ بیایید ، باور کنیـــم دلیـــل پــرواز " پـــر " نیست !!! پریــدن ، باور پرنده ایست که به پرواز می اندیشد . . . ...✿
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرین مطالب

دستورالعمل صندوق ارتباط با مشاور:

صندوق ارتباط با مشاور فرصتی فراهم می آورد تا دانش آموزانی که مشکلات و نگرانی هایی دارند ولی به دلایل متعدد از بیان شفاهی و رو در روی آن ناتوان هستند بتوانند از طریق مکاتبه، با مشاور مدرسه رابطه برقرار نموده و مشکلات خود را با وی در میان گذاشته و پاسخ مناسب و مؤثری را دریافت کنند. استفاده از صندوق ارتباط با مشاور به لحاظ عدم تأکید بر حضور مراجع و حفظ محرمانه بودن مکاتبه این فرصت را به دانش آموز می دهد تا بدون نگرانی درباره ی شناخته شدن خود، مسایل و مشکلات خود را با مشاور در میان بگذارد. اگرچه این نوع ارتباط نمی تواند یک ارتباط کاملی باشد. با این حال می تواند زمینه را برای ایجاد رابطه ای همدلانه و مؤثر که در نهایت به رشد و حل مشکلات دانش آموز منجر می شود فراهم سازد.

اهداف صندوق ارتباط با مشاور:

الف) تأمین و ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان از طریق فراهم ساختن زمینه ی طرح مشکلات و تخلیه هیجانی دانش آموزانی که در معرض فشارهای روانی قرار دارند.

ب) توسعه و تعمیق ارتباط صمیمانه و همدلانه با دانش آموزان به منظور شناخت بیشتر مسایل و مشکلات آنان.

ج) تسهیل فرایند رشد و شکوفایی همه جانبه ی دانش آموزان از طریق دفع موانع موجود.

د) پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی- اجتماعی در میان دانش آموزان.

ه) فراهم ساختن زمینه ی طرح سؤال و پاسخگویی به سؤال های دانش آموزان.

اصول اجرایی:

1.    در هر واحد آموزشی که دارای مشاور است، صندوق مستقلی تحت عنوان «صندوق ارتباط با مشاور» در محل مناسبی نصب می گردد. لازم است صندوق در معرض دید مستقیم مسئولان مدرسه بویژه دفتر مدرسه نباشد. تا دانش آموزان به راحتی بتوانند نامه های خود را در صندوق قرار دهند.

2.    مسئولیت صندوق با مشاور است و کلید آن نزد مشاور نگهداری می شود و مدیر مدرسه موظف است امکانات و شرایط لازم جهت فعال شدن صندوق را مهیا سازد.

3.    مشاور، تابلویی که حاوی مطالب اطمینان بخش باشد بالای صندوق نصب می کند و درآن به نحوه ی ارتباط و مکاتبه، و نحوه ی پاسخگویی با تأکید بر رازداری اشاره می کند.

4.    در ابتدای سال تحصیلی و در جلسات گروهی مشاور ضرورت و نتایج ارتباط با صندوق را برای دانش آموزان تبین می کند و در خصوص نحوه ی ارتباط و پاسخگویی و نیز محرمانه بودن مکاتبات به
دانش آموزان توضیح می دهد و در صورت امکان افرادی را که به سؤالات دانش آموزان پاسخ
می دهند با اشاره به موقعیت علمی و تخصصی آنان نظیر رشته ی دانشگاهی، مدارج علمی و غیره به آنان معرفی کند.

5.    در مراکز آموزشی چند نوبت (صبح، بعد از ظهر یا شبانه) با هماهنگی مشاوران نوبت های مختلف به هر نوبت کد خاص اختصاص می یابد و در تابلوی موضوع بند (3) نیز به اطلاع دانش آموزان
می رسد.

6.    حداقل هفته ای یکبار در صندوق جهت پاسخگویی گشوده می شود.

7.    برای جلوگیری از تعدد کلید در صورتی که مشاوران دریک روز مشترک در مرکز آموزشی حضور دارند هماهنگی به عمل آید تا در همان روز صندوق گشوده و برای پاسخگویی برنامه ریزی شود و با موافقت سایر مشاوران یکی از آنان مسئولیت بازگشایی صندوق و توزیع نامه های دانش آموزان را برعهده گیرد.

8.    تابلویی برای انعکاس پاسخ ها و سایر فعالیت های مشاوره ای اختصاص می یابد.

9.    هسته ی مشاوره بر تمامی مراحل نظارت خواهد داشت و در رفع تنگناها و ارایه ی خدمت هرچه بهتر تلاش می کند.

10.         نامه های دانش آموزان پس از بررسی و ثبت موضوع در پوشه ای به طور محرمانه جهت برخی کارهای پژوهشی نگهداری می شوند و هر شش ماه یکبار اصلاح می شوند.

اصول علمی و حرفه ای در پاسخ به سؤالات

1.    رعایت اصل رازداری و محرمانه بودن مکاتبات دانش آموزان به عنوان اصل قطعی و لازم الاجرا مورد تأکید است جز در شرایط خاص که مسئولیت تشخیص آن با مشاور مدرسه است.

2.    مشاور باید پاسخ تخصصی و علمی به شکل مطرح شده ارایه دهد و از توصیه و نصیحت کردن خودداری نماید تا اعتماد دانش آموز جهت ارتباط های بعدی و مراجعه حضوری جلب شود.

3.    نامه ی دانش آموز در اختیار دیگران قرار نمی گیرد ولی در برخی موارد که نیاز به یاری سایرین (مدیر، معاون، مربی و ... ) وجود دارد بدون ذکر مشخصات فردی یا ارایه ی برگه ی دانش آموز مشکل با آنان در میان گذاشته می شود تا از ظرفیت های موجود برای حل شکل استفاده به عمل آید.

4.    توجه به شرایط سنی و هنجارهای رشدی در پاسخ به شکل مطرح شده بسیار مهم است و اشاره به طبیعی بودن برخی رفتارها و حالات روانی در سنین نوجوانی موجب آرامش درونی در دانش آموز
می گردد.

5.    پاسخ ها باید قابل فهم و متناسب با درک فرد باشد و از به کار بردن اصطلاحات فنی خودداری شود.

6.    مشاوره می تواند برای پاسخ نامه با افراد متخصص و دارای صلاحیت علمی مشورت کند.

7.    شیوه ارائه ی پاسخ به مکاتبات دانش آموزان از طریق صندوق ارتباط با مشاور مطرح شده است به
شکل های زیر می باشد:

الف) نصب در تابلوی اعلانات (تابلوی خاص امور مشاوره) که برای جلوگیری از شناخته شدن
دانش آموز توصیه می شود با اسم مستعار یا اسم رمز و یا کد پاسخ داده شود.

ب) شیوه های خاص مانند: ارسال پستی یا تحویل به نماینده نگارنده و ...  در صورت لزوم
دانش آموز می تواند آدرس یا نشانی فرد مؤثقی را ذکر کند تا پاسخ نامه خود را از آن طریق دریافت کند.

ج) طرح در جلسات عمومی و کلاس.

تذکر(1): در تمامی روش های فوق تأکید بر حفظ فردی و رازداری است.

تذکر(2): استفاده از شیوه ی پیشنهادی دانش آموز ملاک عمل خواهد بود و در صورتی که دانش آموز روشی را پیشنهاد نکرده باشد، تشخیص استفاده از شیوه های (الف) و (ب) با مشاور است.

8.    در مراکز آموزشی که بیش از یک مشاور حضور دارد، در صورتی که دانش آموز علاقمند باشد
می تواند با ذکر نام مشاور مورد نظر خویش با او مکاتبه کند و سایر مشاوران از نظر اخلاق حرفه ای ملزم به رعایت آن هستند.

9.    در برخی موارد حاد و پیچیده که تصمیم گیری به موقع سرنوشت دانش آموز و حتی مسأله مرگ و زندگی او تأثیر قابل ملاحظه ای دارد، باید به طور سریع و جدی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد. وگرنه جبران برخی از ضایعات احتمالی غیرممکن خواهد بود.

10.     برای تسهیل پاسخ به مکاتبات لازم است مشکلات و مسایل مطرح شده در نامه به صورت روشن تفکیک شده و اولویت بندی شود و بر این اساس پاسخ داده شود.

11.     در پایان خرداد ماه هرسال گزارش اجمالی از تعداد مکاتبات و اهم موضوعات مطرح شده در نامه ها به تفکیک نوع مشکل تهیه و اداره کل مشاوره و بهداشت مدارس ارسال شود.

راهنمای تکمیل فرم مکاتبات صندوق ارتباط با مشاور:

جهت سهولت در طبقه بندی مکاتبات دانش آموزان با صندوق و فراهم نمودن وحدت رویه و فعالیت های تحقیقی این راهنما تهیه شده است لذا تقسیم مکاتبات به دو سطح فردی و خانوادگی با توجه به نقش و اهمیت خانواده و بستر تربیتی آن و همچنین نقش تعیین کننده ی فرد در تغییر و رشد خود صورت گرفته است.

الف- سطح فردی:

1.   تحصیلی: مکاتباتی که محتوای آن مربوط به شیوه های یادگیری، مطالعه، افت و پیشرفت تحصیلی، مسایل کنکور و درکل، اطلاعات تحصیلی و دانشگاهی و نحوه ی ارتقاء باشد در این طبقه بندی قرار می گیرد.

2.   شغلی: آنچه راجع به شغل از جمله اطلاعات شغلی، نحوه ی گزینش، آموزش و اشتغال، هویت یابی- ترجیح و انتظارات شغلی است در این قسمت ذکر می شود.

3.   اخلاقی و جنسی: این موضوع به دلیل طیف وسیع آن به دو دسته حاد و خفیف تقسیم شده است. واژه ی اخلاقی به نقش زیربنایی آن در مشکلات جنسی اشاره دارد. بنابراین: مشاوران از هرگونه برچسب زدن و قضاوت پرهیز می نماید. به عبارتی، اصلاح و بهبود مشکلات- رشد همه جانبه- متعادل و بلند مدت دانش آموزان و مراجعان از اهم اهداف مشاوران است. از این رو مشاوران به وظایف حرفه ای و قانونی خویش به لحاظ حساسیت موضوع، مساعی کامل خود را بر حفظ تمامیت فردی و رعایت اصل رازداری به کار
می گیرند. مکاتباتی که محتوای آن اختلال جنسی و هویت جنسی، ارتباط نامشروع، سوء استفاده های جنسی و خود ارضایی شدید باشد. در طبقه حاد و مکاتباتی که محتوای آن بیانگر ارتباط مکاتبه ای، تلفنی و یا
ملاقات های کوتاه مدت (در محیط بیرونی و مکان های عمومی) در طبقه ی خفیف قرار می گیرند.

4.   اعتیاد: مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و مواد توهم زا که نشانه ی اعتیاد و وابستگی فرد باشد در این قسمت ذکر می شود.

5.   سیگار: از آن جا که کشیدن سیگار تسهیل کننده ی گرایش به انوع مواد و ناهنجارهای فردی و اجتماعی است. و از طرف دیگر برای سلامتی فرد و اجتماع مضر است . لذا آگاهی مسئولان ذی ربط در خصوص مصرف و نحوه ی گرایش به سیگار ضرورت برنامه ریزی و پیشگیری را فراهم می سازد.

6.   عشق و ازدواج: مکاتبات مربوط به ازدواج، تنگناها- دشواری های مربوط به آن، علاقه و دوست داشتن یک طرفه یا دوطرفه که در چارچوب های اخلاقی در آن رعایت می شود در این قسمت ذکر می شود.

7.   بین فردی (ارتباط): مواردی که به روابط اجتماعی نامطلوب، مشکلات و دشواری های دانش آموز با همسالان، معلمان و سایر اولیای مدرسه و به طور کلی به مهارت های فردی و اجتماعی مربوط
می شود در این طبقه آورده می شود.

8.   عقیدتی و سیاسی: سؤالاتی را که محتوای موضوعات عقیدتی و ارزشی یا نگرش های سیاسی و یا کسب اطلاعات در این زمینه ها باشد شامل می شود.

9.   اصلاح و بهبود فضای آموزشگاه: پیشنهادات- انتقادات و موضوعاتی که مربوط به فضای کلی یادگیری و آموزشگاه (آموزشی و تربیتی) باشد.

10.   شخصی (روانی): مکاتباتی که محتوای ویژگیهای شخصیتی و روانی فرد از قبیل: اضطراب، کم رویی، خود کم بینی، عدم کفایت، خیال بافی، احساس گناه و ... باشد.

11.   سایر: مواردی که در طبقات دیگر نمی گنجد، حتی الامکان با ذکر مهمترین عناوین در این طبقه ذکر
می شود.

ب) خانوادگی:

1. اختلاف بین اعضای خانواده: مواردی از قبیل: اختلاف والدین با یکدیگر ( یا یکی از آنان) با فرزندان یا برعکس و فرزندان با یکدیگر را شامل می شود.

2. اختلاف اعضای خانواده با دانش آموز: دراین طبقه یکی از طرفین اختلاف (برخلاف طبقه ی قبل)
دانش آموز می باشد.

3. اقتصادی: از آن جا که به طور معمول در سن دانش آموزی مسئولیت دخل و خروج بر عهده ی
دانش آموز نیست، بنابراین: محتوای مکاتباتی که مربوط به وضعیت و تنگناهای اقتصادی باشد. در این بخش ذکر می شود.

4. طلاق: در صورت جدایی و متارکه ی والدین در این قسمت منعکس گردد.

5. فوت والدین: در صورتی که محتوای نامه مربوط به فوت والدین یا یکی از آن دو باشد.

6. عقیدتی و سیاسی: سؤالاتی که حاوی موضوعات عقیدتی و یا سیاسی اعضای خانواده باشد. برای نگارنده چالش فکری ایجاد می کند و دانش آموز ترجیح می دهد با مشاور آن ها را در میان گذارد.

7. ناهنجاری های اخلاقی: مشکلات و ناهنجاری های  اخلاقی اعضای خانواده (روابط غیراخلاقی والدین و سایر اعضای خانواده) که ذهن دانش آموز را به خود مشغول داشته و نیازمند راهنمایی مشاور می باشد. به عبارت دیگر محتوای نامه موضوعاتی از قبیل: انحرافات جنسی- روابط غیراخلاقی را که در سایر
زیربخش های خانوادگی ذکر نشده شامل می شود.

تذکرات مهم

الف) تقسیم بندی مذکور جنبه ی تحقیقاتی داشته و صرفاً جهت شناخت و سهولت در دسته بندی مکاتبات دانش آموزان  «با صندوق ارتباط با مشاور» می باشد و درصورت نیاز، ضمن برنامه ریزی در آموزش مشاوران، مربیان و خانواده ها مورد استفاده قرار گیرد.

ب) این طبقه بندی به هیچ عنوان جنبه ی بیمار گونه نداشته و با دیدگاه رشدی به آن نگاه می شود تا ضمن آگاهی از موضوعاتی که ذهن دانش آموز به آن مشغول شده و یا مورد توجه اوست. با برنامه ریزی صحیح و استفاده از متخصصان آموزشی و تربیتی زمینه رشد همه جانبه دانش آموزان فراهم می شود.

ج) تهیه و تکمیل و ارسال فرم مذکور توسط مشاوران، هسته های مشاوره و کارشناسی مشاوره ی استان به طور خیلی محرمانه صورت می گیرد و مسئولیت آن در هر مرحله با افراد ذی ربط می باشد.

د) از آن جا که تمایز دقیق بین برخی موضوعات بسیار مشکل است. لذا هسته های مشاوره ضمن توجه به فرم ارسالی توسط مشاوران آموزشگاه (نام مشکل، شرح مشکل)، چنین موضوعاتی را در نزدیکترین طبقه که بیشترین نسخیت را دارد، قرار دارد.

 

مشاور دبیرستان نمونه دولتی حضرت زینب " س "کردکوی


نظرات شما عزیزان:

سحر
ساعت23:05---17 مهر 1393

وبت عالی بود
پاسخ:سپاس از شما



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:
[ جمعه 8 فروردين 1393برچسب:صندوق ارتباط با مشاور, ] [ 18:18 ] [ الف - امیری ]
درباره وب سایت

✿ " إِلَـهِـي أَنْتَ كَمَا أُحِـبُّ فَاجْعَلْـنِي كَمَا تُحِـبُّ " ✿ الهی تو آنچنانی‏ كه دوست دارم، پس مرا هم،چنان كن كه دوست دارى. ✿-----------------------------------------✿ بنام خداوندی که داشتن او جبران همه نداشته های من است میستایمش ، چون لایق ستایش است. ✿-----------------------------------------✿ معلمم و این سهم من است از تمام زیبایی های دنیا... خدایا! تو را شاکرم که مرا برای این رسالت پاک برگزیده ای. *** ✿-----------------------------------------✿ با سلام خدمت همه دوستان گرامی********** خوشحالم که از این وبلاگ دیدن میفرمایید. در این وبلاگ سعی شده با جمع آوری اطلاعات آموزشی- تربیتی -علمی- فرهنگی و...از سایت ها ،مجلات وتجربیات شخصی ، نکات مثبتی را ارائه نمایم .لطف کنید با ایده ها و نظرات پسندیده و زیبایتان مرا راهنمایی کنید. ✿........حق نگهدارتان.......✿ ✿.......باتشکر ازحضور سبزتان .......✿ ✿----------------------------------------✿ ✿----------------------------------------✿ برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) ****صلوات**** ✿----------------------------------------✿ ✿----------------------------------------✿ ایمیل مشاور مدرسه: moshaver.nemooneh2@gmail.com "الف - امیری"
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 179
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1

✿------------------------------------✿ ✿------------------------------------✿

مشاهده و دریافت کد
✿-----------------------------------✿ ✿------------------------------------✿ ✿------------------------------------✿ ✿--------------------------------------✿ ✿--------------------------------------✿ جهت ترجمه صفحه وب یکی از زبان های زیر را انتخاب کنید ✿-------------------------------------✿

✿--------------------------------------✿
✿--------------------------------------✿
معلم لینک
معلم بلاگ
✿-----------------------------------------✿ ✿-----------------------------------------✿
Up Page
کد موس ستاره

شاید نشود به گذشته بازگشت و یک آغاز زیبا ساخت؛ ولی می شود هم اکنون آغاز کرد و یک پایان زیبا ساخت • ✿•.¸ ❤ ¸.•✿ • اگر ذهنتان را اصلاح کنید ما بقی زندگیتان ، سر جایش قرار خواهد گرفت
امام خامنه ای
پیغام مدیر
اگر ذهنتان را اصلاح کنید ما بقی زندگیتان ، سر جایش قرار خواهد گرفت.
pic موسیقی قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

موفق باشید " همدلی مشاور مدرسه "